Inderst inde – undervisningsforløb

posted in: Undervisningsforløb | 0

Inderst inde (eller inside out som den hedder på engelsk) er en fantastisk film til at bruge i undervisningen. Den forklarer følelser på en meget lettilgængelig måde for eleverne, og den sætter ord og billeder på ting, der ellers kan være svære at snakke om.

Jeg har udarbejdet dette undervisningsforløb til filmen. Forløbet består af et hæfte med spørgsmål eleverne skal arbejde i og diskussions- og tænkespørgsmål, som eleverne skal snakke om efterfølgende. Jeg har brugt det på mellemtrinnet som en del af en trivselsuge vi havde på min skole, men jeg synes også filmen er aktuel i udskolingen.

Hæftet som findes herunder, har jeg printet ud og derefter fået kopimaskinen til at lave det til hæfter. Jeg havde også kopieret nogle mandalaer eleverne kunne farvelægge som ekstraopgaver, hvis de blev færdige før andre elever.

thumbnail of Opgaver til inderst inde

Efterfølgende skal eleverne arbejde med tænkespørgsmålene. Jeg delte eleverne op i grupper og fordelte spørgsmålene rundt omkring i klassen. Derefter skulle eleverne rotere rundt til de forskellige emner. Der er 5 forskellige emner. Hvis der er spørgsmål, der er svære for eleverne at forstå, kan man bare tage dem ud af sættet.

Efterfølgende samlede vi op på klassen

thumbnail of tænkespørgsmål – inderst inde

 

Psykiatrifonden har også lavet et undervisningsmateriale, der blandt andet også handler om følelser. Det findes her: http://www.psykiatrifonden.dk/media/639642/nytmellemtrinsmateriale.pdf

Follow Nina:

Latest posts from

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.