Jeg har valghold i år. Og som noget nyt skal eleverne på mit 7. klasses valghold til en obligatorisk eksamen i madkundskab i 8. klasse. Derfor stiller det nogle helt andre krav til undervisningen, end det gør i den obligatoriske madkundskabsundervisning. I min undervisning arbejder vi meget med smag. Det skal vi også gøre på valgholdet. Derfor lægger vi ud med at lave en suppe, som eleverne selv skal smage til. Derudover har jeg skrevet denne fagtekst eleverne skal læse, der handler om smag.
Jeg har også lavet et forløb om smag til den obligatoriske undervisning i madkundskab. Det findes her
Lukas Nielsen
Skide godt forløb om sanserne, som jeg nød at anvende med mit valghold i år. Det er en god blanding af små, reflekterende opgaver, der lægger op til faglig samtale.
Materialet indeholder også en fin mængde fagtekst.
En idé til det afsnit om høresansen (som også hænger lidt sammen med madens tekstur): Man kunne servere chips for eleverne, men fra en pose, der har været åben i en uges tid.
Ved godt det kræver, at man lige er forberedt i god tid. Jeg gjorde det selv med riskiks. Det giver eleverne en sjov idé om, hvor vigtig madens tekstur er for vores samlede smagsoplevelse. For mange mente jo, at riskiksen ikke smagte godt. Men der sker som sådan ikke noget med smagen – blot med teksturen.
Det lagde op til en god snak om tekstur og konsistens i mad.
– Lukas
Nina
Hej Lukas
Tak fordi du tager dig tid til at skrive. Jeg er super glad for, at mine materialer kan anvendes af andre lærere.
Det er en rigtig god øvelse med chipsene – den har jeg også selv afprøvet. Man kan også pakke nogle chips ind i et fugtigt viskestykke og lade dem ligge deri i en times tid. Så bliver de også bløde.
Venlig hilsen Nina