Kopier i madkundskab – tanker…

posted in: Madkundskab | 0

Mine elever får mange tekster og opgaver i madkundskab – og naturligvis også opskrifter. Men det betyder at jeg også laver virkelig mange kopier. Min tanker er altid, at eleverne tager deres mapper med hjem og gemmer dem til tid og evighed som et fantastisk minde om alle de gode studer, vi har haft i madkundskab, Men jeg må nok indse, at det ikke er tilfældet. Hvert år smider jeg virkelig mange mapper ud, som eleverne ikke vil have med hjem. Og det gør jeg også jævnligt i løbet af skoleåret, når eleverne ikke sætter deres opskrift ind i deres mapper. Det er virkelig meget papir…
Jeg er i gang med en større oprydningsproces i madkundskabslokalet, som efterhånden har taget flere år. Mine forgængere på skolen har også være meget glade for at gemme ALT. Så sent som i sidste uge fandt jeg gamle mapper, der nok er 15 år gamle. Den ene mappe tilhørte en elev, der i dag er tilkaldevikar på skolen. Jeg jokede med det på lærerværelset. Men er jeg ikke lige så slem? Jeg smider godt nok mapperne ud, så jeg efterlader ikke rodet til andre. Men jeg smider stadig virkelig meget papir ud hvert år.
Derfor vil jeg forsøge mig med noget nyt næste skoleår. Jeg laver to mappe til hver gruppe i madkundskab, hvor jeg sætter opskrifterne ind. Disse mapper kan jeg så bruge i alle de klasser, jeg har på en årgang. Så i stedet for at lave 49 kopier af en opskrift og fagtekst kan jeg nøjes med 13 (2 til hver gruppe + 1 til læreren). De opgaver eleverne skal lave, printer jeg til dem enkeltvis, som de kan have i hver deres mappe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.