Dette danskløb er lavet til det dejlige sommervejr. Når mine elever skal lave dette løb, hænger jeg posterne op udenfor, så de kan komme ud og så noget frisk luft.
Løbet består af 10 blandede poster med danskfagligt indhold og følger den samme opskrift som mine tidligere danskløb. Det er min erfaring, at det tager en klokketime for eleverne at gennemføre løbet.
Posterne findes her:
Og svarark til eleverne findes her:
Sara Lynge
Hej, jeg har lige opdaget din side og prøvede “Danskløb Sommer” med min 5. klasse i UUV i dag. Stor succes. Jeg skal helt sikkert kigge på dine andre ting = )
Nina
Hej Sara
Jeg er rigtig glad for, at mine ting kan bruges af andre. Det er hele formålet med min side, at det skal være nemt for andre undervisere at gå til og bruge 🙂
Hilsen Nina
Trine
Hej. Hvordan finder jeg ud af hvem som har vundet løbet? Er det dem som kommer først tilbage? Eller dem som har flest rigtige eller flest ord? Hvordan sender jeg grupperne afsted på løbet? Jeg har ikke prøvet det før og vil gerne lave noget aktiv undervisning, når vi kommer tilbage i skolen. Tak for gode ideer.
Nina
Hej Trine
Tak for dine spørgsmål.
Jeg bruger disse løb på mange forskellige måder, men det er faktisk sjældent at jeg finder en vinder af løbet. Mine elever har meget forskellige forudsætninger for dansk, så jeg vil nødigt gøre det til en konkurrence. Men selvom der ikke er en vinder, deltager de altid aktivt. HVIS jeg laver det til en konkurrence, så tager jeg udgangspunkt i deres samarbejde – altså løser de posterne sammen? Deltager alle i gruppen aktivt?
Jeg plejer at opstille nogle krav til, hvordan jeg forventer, at grupperne samarbejder. Det er ofte noget lignende:
– Alle bliver ved deres gruppe
– Alle bidrager til at løse posterne
– Alle inviterer indenfor i gruppearbejdet
Inden jeg sender eleverne afsted, fortæller jeg, hvor lang tid de har til at løse posterne. Derefter sender jeg dem afsted, og så løser de posterne.
Jeg håber, at det var svar nok. Ellers skal du endelig spørge igen 🙂
God fornøjelse med løbet.
Venlig hilsen Nina