I dette undervisningsforløb, skal eleverne forestille sig, at de er havnet på en øde ø. Fra øen skal de skrive en dagbog over, hvad de oplever og føler.
Jeg har brugt forløbet i 5.klassen, men jeg tænker sagtens, at man kan bruge det på hele mellemtrinnet og i udskolingen, hvis man blot ændrer på de krav, man stiller til eleverne.
Jeg har brugt dette forløb flere gange på fagmoduler eller fagdage. Forløbet er bygget op om en klassisk Robinsonade. Skoven i skolen har lavet en rigtig fin handlingsbro over Robinsonaden, som kan findes her.
I forløbet skal eleverne gennem seks dage på en øde ø, hvor de første dag forliser og sjette dag bliver reddet væk fra øen. Undervejs skal de beskrive, hvad de oplever, udforske øen, bygge hytte osv. Det er min oplevelse, at eleverne virkelig går ind i opgaven, og jeg lader dem arbejde lidt frit, så vi ikke hele tiden skal følges ad i undervisningen. Dette giver virkelig god mulighed for fordybelse. Det er ikke alle, der når at bliver færdige med alle seks dage, og nogle når at skrive mange sider til den første dag. Eleverne får allesammen udleveret et lille hæfte, som de skrive skrive i. Hæfterne hænger vi efterfølgende op i klassen, så de også kan se hinandens dagbøger.
Opgaveoplægget til eleverne findes her
Vi starter undervisningen ud med at snakke om, hvilken genre dagbogen er, og hvilke regler dagbogen følger. Efterfølgende gennemgår vi Robinsonaden fra Skolen i Skoven.
Derefter sætter jeg eleverne fri, og de går i gang med at skrive deres dagbog.
Hæftet findes her
Jeg printer det i A4 format og sætter printeren til at lave A5-hæfter, hvor der er printet på begge sider.
Inde i klassen trækker jeg gardinerne for, så der bliver lidt mørkt. På tavlen sætter jeg en film af et bål på, som giver lidt lys. I en anden film sætter jeg junglelyde på, så eleverne sidder i et halvmørkt rum, hvor de kan høre lydene af bål og junglen.
Bålet kan findes her
Og junglelyde kan findes her
May-Britt Bie
Hej Nina,
Tusind tak for dine gode ideer og opgaver til deling – sætter jeg stor pris på. Brugte “Dagbog fra en øde ø” til fjernundervisning (lavede opgaven om, så den passede til hjemmeundervisning i stedet) – det er der kommet nogle fine dagbøger ud af.
Nina Andersen
Hej May-Britt
Tak for din kommentar. Jeg er rigtig glad for, at mine materialer kan bruges af andre. Jeg har brugt dagbogsforløbet et par gange efterhånden, og hver gang får eleverne lavet nogle super fine dagbøger, og de lever sig virkelig ind i det.
Hilsen Nina
Malene
Hej Nina
En ide til en bog som kan læses sammen med/efter forløbet. Det er en gammel svend, men den findes som e-bog og passer fra ca. 11 år – og de kan lide den:-) Måske bare som frilæsning:-)
“Skjult på øen” af Sven Wernström.
Tak fordi du deler!!!!
Vh. Malene
Nina Andersen
Hej Malene
Tak for din besked og dit forslag. Jeg er rigtig glad for, at mine materialer kan bruges. Det skal jeg helt sikkert huske, næste gang jeg skal bruge dette forløb igen. Jeg håber også, at andre kan bruge dit forslag.
Jeg beklager den lange svartid, men jeg er på barsel lige nu, så det er ikke så ofte, jeg tjekker denne side lige for tiden.
Pia Risom
Hej Nina
Du har ikke læst bogen Robinson Crusoe i samme forbindelse?
Venligst Pia