Jeg er meget stor fan af brætspil. Det er en god måde at være sammen på og være i nuet. Dette er en glæde, jeg gerne vil give videre til mine elever. Derfor har jeg udarbejdet dette værksted og undervisningsforløb om brætspil, hvor eleverne skal lave deres eget brætspil. Jeg har lavet en tydelig plan og opsat klare rammer for, hvordan eleverne skal arbejde sammen.
Vi brugte 4 lektioner på dette værksted, men jeg tænker sagtens at man kan bruge en hel skoledag på det, så eleverne kan prøve deres spil af flere gange og få andre til at spille det. Man kan også inddrage det i danskundervisningen og tale om den instruerende genre og derefter skrive en regelbog til brætspillet.
Forløbet var en stor succes og eleverne fik lavet meget forskelligartede brætspil. Mine elever lavede spil i grupper af fire elever.
Forløbet er lige til at printe ud og bruge i undervisningen.
Selve planen med mål, regler for samarbejde og arbejdsplan her:
Ark til brainstorm er her:
Jeg havde forskellige typer af brikker, som eleverne fik lov til at låne. Dette tænker jeg ikke er en nødvendighed. Jeg havde også terninger og kortspil med, som de også kunne bruge. Jeg havde også på forhånd printet nogle blanke forslag til spilleplader. Nogle af grupperne brugte mine forslag, og andre lavede deres egen. Derudover havde jeg en udstikker, der kan lave store cirkler.
Spillepladerne kan findes her:
Signe
Hej Nina.
Det lyder super spændende at arbejde med brætspil. Hvilke klassetrin har du gjort det med? Har du erfaring med elever på 1-3 klassetrin?
Gode hilsener,
Signe
(Jeg undervisar i dansk som modersmål i Skåne)
Nina Andersen
Hej Signe
Jeg synes også selv, at det var en rigtig god opgave, og mine elever gik meget op i det. Jeg har lavet opgaven i en 4. klasse, og jeg har desværre ikke erfaring med indskolingen, så jeg kan ikke sige, om opgaven vil virke der.
Venlig hilsen Nina