Sukker – et forløb til madkundskab

Dette forløb tager udgangspunkt i emnet sukker og indeholder teoritekst, vendespil, undersøgelsesopgaver og opskrifter. Eleverne skal undersøge og smage på forskelligt sukker og undersøge sukkerets bageevne. De skal også lave flødekarameller og skumfiduser. Jeg har brugt 4 undervisningsgange af 3 lektioner på dette forløb.

Jeg har gennemført dette undervisningsforløb med mine madkundskabshold på 7. årgang.

Lærervejledning

thumbnail of Sukker – lærervejledning

Teoritekst

thumbnail of Ikke bare sukker – teori

Vendespil

thumbnail of Vendespil sukker

Opskrift – sukkers bageevne

thumbnail of Sukkers bageevne

Opskrift – hjemmelavede flødekarameller

thumbnail of Hjemmelavede flødekarameller

Opskrift – hjemmelavede skumfiduser

thumbnail of Hjemmelavede skumfiduser

5 Responses

    • Nina Andersen

      Hej Marita
      Vi har tre lektioner a 45 minutter pr. undervisningsgang, så det er det mine materialer tager udgangspunkt i.
      Venlig hilsen Nina

      • Marita

        Hvor er I heldige! Vi har desværre kun 2×45 min – og jeg synes det er svært atnå det jeg gerne vil.

  1. Mathilde

    Hej
    Jeg vil meget gerne lave skumfiduserne med min 6.klasse, men i forhold til din opskrift – hvor mange personer er den beregnet til? Vi kører “smag på maden” og ikke fuldt måltid her på min skole, så hvis de er i grupper på 2 og der bare skal være til at smage og lidt ekstra, vil du så anbefale at halvere opskriften?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.