Dette forløb tager udgangspunkt i emnet sukker og indeholder teoritekst, vendespil, undersøgelsesopgaver og opskrifter. Eleverne skal undersøge og smage på forskelligt sukker og undersøge sukkerets bageevne. De skal også lave flødekarameller og skumfiduser. Jeg har brugt 4 undervisningsgange af 3 lektioner på dette forløb.
Jeg har gennemført dette undervisningsforløb med mine madkundskabshold på 7. årgang.
Lærervejledning
Teoritekst
Vendespil
Opskrift – sukkers bageevne
Opskrift – hjemmelavede flødekarameller
Opskrift – hjemmelavede skumfiduser
Marita
Kære Nina, Hvor mange lektioner har I om ugen? Mvh Marita
Nina Andersen
Hej Marita
Vi har tre lektioner a 45 minutter pr. undervisningsgang, så det er det mine materialer tager udgangspunkt i.
Venlig hilsen Nina
Marita
Hvor er I heldige! Vi har desværre kun 2×45 min – og jeg synes det er svært atnå det jeg gerne vil.
Nina Andersen
Jeg er også rigtig glad for, at vi har tre lektioner at gøre godt med. Det andet er alt for svært at nå, synes jeg.
Mathilde
Hej
Jeg vil meget gerne lave skumfiduserne med min 6.klasse, men i forhold til din opskrift – hvor mange personer er den beregnet til? Vi kører “smag på maden” og ikke fuldt måltid her på min skole, så hvis de er i grupper på 2 og der bare skal være til at smage og lidt ekstra, vil du så anbefale at halvere opskriften?